רחל סגינרהפקולטה לחינוך מברכת את פרופ' רחל סגינר, פרופ' אמריטה מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם ודיקנית לשעבר של הפקולטה, לרגל קבלת תואר ד"ר לשם כבוד מהאוניברסיטה הקתולית בפרו.

רחל תרמה מבחינה מדעית לפיתוח מושג אוריינטציית עתיד תוך התייחסות לרלוונטיות הקוגניטיבית/מוטיבציונית שלו בהסבר הפסיכולוגי של ההתנהגות האנושית.

בזכות תרומתה המדעית הייחודית הוענק לרחל תואר זה.

כריכת הספרבספר ייחודי זה מומחים שהינם קלינאים וחוקרי פסיכותרפיה בוחניםDeveloping the Therapeutic Relationship cover איך הטכניקה הטיפולית והיחסים הטיפוליים הינם ארוגים זה בזה. מתוך מגוון "עדשות" תיאורטיות ומחקריות ובהתייחס למודלים שונים של פסיכותרפיה הכוללים פסיכותרפיה פסיכודינמית, פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית ((CBT, פסיכותרפיה ממוקדת רגש (EFT), וטיפול משפחתי קצר-מועד, כותבי הפרקים בספר דנים בגורמים שמשפיעים על תוצאות הטיפול. המקרים הקליניים המרתקים מספק תיאורים חיים של התהליכים, המדגימים איך פסיכותרפיסטים מצליחים לפתח את היחסים הטיפוליים ולקבל החלטות קריטיות רגע-לרגע במהלך פסיכותרפיה.

התפתחות היחסים התרפויטיים: אינטגרציה של חקר מקרים, מחקר ופרקטיקה. עורכות: אוריה תשבי והדס ויסמן (הוצאת APA, 2008).

לצפייה בפלאייר הפרסומי של הספר לחץ כאן (חלון חדש)



Developing the Therapeutic Relationship: Integrating Case Studies, Research, and Practice
Edited by Orya Tishby and Hadas Wiseman
APA books, Washington, DC, 2018, 360 pages.

 

 

In this unique book, master clinicians and psychotherapy researchers examine how technique and the therapeutic relationship are inseparably intertwined. Using a variety of theoretical and research “lenses” and drawing on various models of psychotherapy including psychodynamic therapy, cognitive–behavioral therapy, emotion focused therapy, and brief family therapy, the contributors discuss the factors affecting client outcomes. Engaging case studies bring these processes to life by demonstrating how successful therapists negotiate the relationship and make key moment to moment decisions.


In blending research findings with clinical observation, this volume describes and vividly illustrates what both clinicians and researchers need to know about the therapy relationship. It documents what one needs to know in understanding how therapy works, regardless of one’s orientation.
Marvin R. Goldfried PhD, Distinguished Professor of Psychology, Stony Brook University, Stony Brook, NY

All roads lead to the therapeutic alliance, and Tishby and Wiseman’s masterly compendium of clinical cases shows us the many ways of getting there. Infused with a spirit of methodologic pluralism and an urge to “pull apart the fabric” of the therapeutic relationship to understand its patterns, these cases bring clinicians, educators, and researchers deeply into the nuances and complexity of that unique connection and demonstrate the clarity and sensitivity needed to find attunement and empathy.
Richard F. Summers, MD, Clinical Professor of Psychiatry, Senior Residency Advisor, Perelman School of Medicine, University of Pennsylvania, Philadelphia

In this important book, Tishby and Wiseman have gathered influential figures from diverse theoretical orientations to identify the research base of the psychotherapy relationship on treatment process and outcome. What makes this book unique is its emphasis on the immediacy of the therapeutic encounter to illustrate how specific therapist responses to specific client statements are grounded in research. This is essential reading for teachers, supervisors, and students of psychotherapy but also for veteran psychotherapists who will experience validation for what they are already doing, learn new ways to develop and enhance relationships with their clients, and appreciate the contribution of recent psychotherapy research to their daily work.
Abraham W. Wolf, PhD, Professor Emeritus of Psychology in Psychiatry, Case Western Reserve University, Cleveland, OH

This compelling volume brings us clinically rich chapters by distinguished clinician–researchers, offering fresh and useful perspectives on our work with the psychotherapy relationship. A fascinating report from the cutting edge of our profession and a unique and practical resource for clinicians and researchers at all levels, from trainees to senior practitioners.
Robert L. Hatcher, PhD, Director, Wellness Center, Graduate Center–City University of New York, New York

 

Menu