ד׳׳ר אביהו שושנה זכה במענק הקרן הלאומית למדע ISF

ד״ר אביהו שושנההפקולטה לחינוך מברכת את ד"ר אביהו שושנה, ראש המגמה להנחיית קבוצות בחוג לייעוץ והתפתחות האדם ומהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, על זכייתו במענק מחקר מכובד מהקרן הלאומית למדע ISF. המענק ניתן לד"ר שושנה על מחקרו תחת הכותרת "Inside Vocational Schools: Ethnographies of Education, Class, and Subjectivity in Vocational Schools in the Post-Industrial Age".

תקציר המחקר:


This research is based on classic and current studies in anthropology of education and cultural (qualitative) educational sociology in order to execute a multi-site, longitudinal, ethnographical examination of vocational education in Israel. The study suggests examining the everyday educational-work in vocational high schools and the cultural production involved in becoming a vocational subject. The main research tools will be participant observations in school arenas and work-organizations in which the students are integrated; longitudinal observations over three years in one class, from the first day of school (10th grade) to its completion (12th grade) (a longitudinal classroom); an ethnographic accompaniment of school graduates through their first year after leaving school, upon their entering the workforce or enlisting in the military; in-depth interviews with the main actors in the field of vocational education; critical discursive analysis of written documents in order to glean an understanding of discourses affiliated with  vocational school; interviews with graduates of schools in which ethnographies will be conducted. This study proffers theoretical contributions in four knowledge domains: an analysis of the field of vocational education (or culture, education, pedagogy, and power); a phenomenology of class; an anthropology of (becoming) subjectivity; and a micro-inequality study.

ד׳׳ר דנה אמיר זכתה במענק הקרן הלאומית למדע ISF

ד״ר דנה אמירהפקולטה לחינוך מברכת את ד"ר דנה אמיר, ראש המגמה לביבליותרפיה, בחוג לייעוץ והתפתחות האדם, על זכייתה במענק מחקר מכובד מהקרן הלאומית למדע ISF.  המענק ניתן לד"ר אמיר על עבודתה המחקרית תחת הכותרת "ה"שִֹיחָדָשׁ" של המעוול: המנגנון הפסיכו-לשוני שבתשתית התופעה של "וידויי מסך"  ("שִֹיחָדָשׁ"=שיח חדש, בלשונו של ג'ורג' אורוול).  

תקציר המחקר:
הפילוסוף הצרפתי ז'אן פרנסואה ליוטאר טוען בספרו "הדיפרנד" כי מה שמהווה את "הפשע המושלם" איננו רצח הקרבן או חיסול העד אלא הפיכתו של העד לשותק, הפיכתו של השופט לחירש והפיכת טקסט העדות ללא קוהרנטי. אם מנטרלים את המוען, הנמען ותוכן העדות הנמסרת, טוען ליוטאר – למעשה "אין רפרנט". אם העד עיוור, השופט חירש ותוכן העדות חסר פשר – הפשע לא נרשם, ולכן, לכאורה, לא אירע כלל. המחקר יתמקד באופנים שבהם המעוול "מוחק את הרפרנט", כלומר משתיק את "העד הפנימי" ו"השופט הפנימי" והופך את נרטיב העדות שלו לאירוע חסר מובן, אירוע שהוא עצמו יכול לחמוק ממשקל תוצאותיו ומשמעותו. מחיקת הרפרנט מושגת באמצעות יצירת שפה כפולה המבוססת על דיסוציאציה בין התוכן הגלוי והתוכן הסמוי שלה. זוהי שפה שתחת המסווה של יצירת משמעות – למעשה מכוננת מה שהסופר ג'ורג' אורוול כינה בשם "שִֹיחָדָשׁ" ("Newspeak"): שיח חדש המשכתב את ההיסטוריה העובדתית והרגשית. ה"שִֹיחָדָשׁ" יוצר תופעה שאכנה בשם "וידויי מסך". אלה הם טקסטים של וידוי החותרים באופנים מתוחכמים ולא מודעים תחת עצמם, כלומר הופכים את אירוע הוידוי לאירוע שלמעשה חותר תחת הפשר שלו עצמו. בשונה מזיכרונות המסך של פרויד, המונח "וידוי מסך" איננו מתייחס לזיכרון עצמו כי אם לאופן ההבניה שלו בשפה. מה שנשמט מטקסט הוידוי איננו העובדות עצמן – אלא משמעותן. העיוות איננו קשור אפוא בפרטים הקונקרטיים כי אם במבנה התחבירי המשבש באופנים שונים את מרכז הכובד של המשפט ומרוקן אותו בדרך זו ממשמעותו אף שכל הפרטים בתוכו מדויקים ונכונים. המחקר יתמקד בעדויות מעוולים מתקופות שונות כשהפוקוס יהיה על אמצעֵי השימוש בשפה ההופכים את טקסט הוידוי לכלי הסוואה מתוחכם המכסה למעשה על טקסט וידויִי אחר שאיננו יכול לקבל משמעות ומילים.

פרופ' משה זיידנר התמנה לחבר מערכת בכתב העת EJPA

משה זיידנרהפקולטה לחינוך מברכת את פרופ' משה זיידנרכריכת כתב העת, מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם על מינויו כחבר מערכת בכתב העת החשוב בתחום (European Journal of Psychological Assessment (EJPA. מינויו של פרופ' זיידנר היא עדות מרשימה למומחיותו הייחודית ולניסיונו הרב במחקר ותיאוריה בין היתר בתחום ההערכה הפסיכולוגית.  

EJPA הוא כתב העת של האגודה להערכה פסיכולוגית (EAPA) וכמו כן משויך לאגודה הבינלאומית לפסיכולוגיה יישומית (IAAP) ונחשב לאחת מפלטפורמות הפירסום המובילות בעולם בכל הקשור להערכה פסיכולוגית במגוון תחומים ודיסציפלניות.

תחומי התעניינותו המחקרית של פרופ' זיידנר הם: חקר לחץ וחרדה, אינטליגנציה רגשית, גורמים אפקטיביים ומוטיבציונים בפסיכולוגיה חינוכית, התמודדות עם לחץ, פסיכולוגיה חיובית, אישיות ואינטליגנציה והערכה פסיכו-חינוכית.

פרסום מחקרם של פרופ' משה זיידנר והמאסטרנטית עטרה זבולון

פרופ׳ משה זיידנרהפקולטה לחינוך שמחה לברך את פרופ' משה זיידנר, מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם ותלמידת המ.א בהנחייתו עטרה זבולון על פרסום של ממצאי מחקרם בנושא תפקוד מנטאלי ודפוסי התמודדות אצל גברים הומוסקסואליים יהודים בישראל. המחקר אשר קיבל לאחרונה סיקור נרחב באתר YNET, עומד להתפרסם בקרוב בכתב העת המוביל בתחום Journal of Homosexuality, תחת הכותרת "Mental Health and Coping Patterns in Jewish Gay Men in Israel: The Role of Dual Identity Conflict, Religious Identity, and Partnership Status"

 המחקר התקיים בקרב  144 גברים  יהודים הומוסקסואלים בארץ והראה כי ככל שגברים הומוסקסואליים דתיים יותר, כך הם נמצאים בסכנה גדולה יותר לחוות דיכאון, חרדה ובדידות. עוד נמצא במחקר כי לרוב, הומוסקסואליים דתיים מתקשים ליישב בין שתי הזהויות – המינית והדתית.

תקציר המאמר העומד לפרסום:

This study examined the effects of dual identity conflict, religious identity (religious/spiritual vs. sexual), and partnership status on the coping strategies and mental health of gay Jewish men in modern Israeli society. Participants were 73 religious and 71 secular gay men recruited via email, social networking sites, and online resources targeting sexual minority men.  Participants were assessed via measures of identity conflict, mental health, and coping strategies. Jewish gay men who reported more severe identity conflict also reported using less problem-focused, emotion-focused, and avoidance coping strategies and reported poorer mental health than their less identity-conflicted counterparts. Furthermore, gay men who self-identified as religious reported poorer mental health as well as less problem-focused coping and more emotion-focused coping compared to secular men.  Religious gay men in romantic relationships reported lower intensities of dual identity conflict and better mental health compared to their non-partnered counterparts.

לקריאת הכתבה המלאה באתר YNET לחצו כאן (בחלון חדש)

ספר ילדים ראשון למאסטרנטית סיגל רוזן במגמה לביבליותרפיה

כריכת הספרהפקולטה לחינוך מברכת את הסטודנטית לתואר שני, סיגל רוזן, הלומדת במגמה לטיפול באמנויות - ביבליותרפיה, בחוג לייעוץ והתפתחות האדם, על יציאתו לאור של ספר הילדים הראשון שכתבה בשם "געגועים לאמא", בהוצאת אוריון. סיגל היא מורה בבית ספר יסודי ובשנים האחרונות גם מטפלת בהבעה ויצירה. היא לומדת בחוג בתכנית הביבליותרפיסטים המנוסים במגמה.

בתיאור הספר בהוצאה נכתב:
"הורות מול קריירה מקצועית (והתפתחות אישית) היא דילמה שבה מתלבטות משפחות רבות. אילוצי עבודה שונים גורמים להיעדרות הורים מהבית לשעות רבות ולעתים אף לימים – מציאות המקשה על ילדים ועל הוריהם.
הספר "געגועים לאמא" מספר על ילדה אשר אמה טסה לחו"ל לענייני עבודה, והיא לומדת להתמודד עם תחושת הגעגועים ועם חסרונה של אמה בעזרת סביבה תומכת, חשיבה יצירתית וחבר דמיוני.
בשפה בהירה וקולחת, בעדינות ובהרבה רגש מציעה המחברת רעיונות ודרכים להתמודד עם הגעגוע בדרך יצירתית ומנחמת"

עינת אליזרוב מצטיינת הרקטור לשנת תשע"ז

עינת בטקסחברי החוג לייעוץ והתפתחות האדם גאים ושמחים לברך את עינת אליזרוב תלמידת השנה השלישית בתואר הראשון על הישגיה יוצאי הדופן. עינת סיימה לימודיה בהצטיינות גם בחוג לייעוץ והתפתחות האדם וגם בחוג לחינוך מיוחד. כמו כן, עינת זכתה בתואר היוקרתי "מצטיינת הרקטור" של אוניברסיטת חיפה לשנת תשע"ז מבין כל הסטודנטים לתואר ראשון במחזורה. עינת נשאה דברים בטקס בשם מצטייני החוגים אשר ריגשו את כולם ושיקפו נאמנה גם את רוח החוג.

אנו מאחלים לעינת בהצלחה גם במסלול הדוקטורט הישיר, וסמוכים ובטוחים שתשכיל לשלב את התפתחותה האישית, פעילותה האקדמית והמחקרית גם בקשב ודאגה לקידום וטיפוח אחרים.

לקריאת נאומה של עינת בטקס מצטייני החוגים לחצו כאן (קישור לקובץ PDF, בחלון חדש)

בצפייה בסרטון נאומה של עינת לחץ כאן (בחלון חדש)

Menu