ציון לשבח למיכל דביר על עבודת הגמר המחקרית (תזה)

סמליל הרשות ללימודים מתקדמים באוניברסיטת חיפההפקולטה לחינוך מברכת את המאסטרנטית מיכל דביר, מהחוג לחינוך מתמטי, על זכייתה בתעודת ציון לשבח על ידי ועדת‏ השיפוט ‏לעבודות ‏גמר‏ מחקריות ‏(תזות)‏ מצטיינות מתוך המועצה ללימודים מתקדמים. מיכל זכתה ‏בתעודה על ‏עבודת ‏הגמר ‏המחקרית‏ (תזה) ‏שלה בנושא:‏"חשיבה ‏עם‏ מודלים ‏ומידול‏ סטטיסטיים ‏בקרב‏ ילדים ‏צעירים ‏במסגרת‏ חקר‏ נתונים"‏‏בהנחייתו ‏של‏ פרופ' ‏דני ‏בן-צבי.‏‏

תקציר העבודה:
עידן המידע שבו אנו חיים מאופיין בנגישות הגדולה שקיימת כיום לכמות עצומה של נתונים, המלווה כמעט כל פעילות יומיומית. אולם, על מנת לעשות בהם שימוש בכדי לקבל החלטות מושכלות ומבוססות, נדרשות מיומנויות מורכבות (מכלול מיומנויות אשר מכונה לעתים אוריינות סטטיסטית), אשר בבסיסן הבנה מעמיקה (ולא בהכרח דגש על חישובים פורמאליים). לאור דרישות המציאות של ימינו, ועל בסיס ההבנה כי בוגרי מערכת החינוך בעידן של היום, חייבים להיות מצוידים בכלים שיאפשרו להם להתמודד עם המורכבות שהוזכרה לעיל, כמו גם ההבנה שזוהי חובתם של אנשי המחקר החינוכי לספק תובנות מחקריות, שיהוו בסיס לפיתוח הוראה שתקדם זאת, נעשה בשנים האחרונות מאמץ גלובלי בקרב קהילת החינוך הסטטיסטי לתת לכך מענה. מחקר זה מצטרף למגמה זו בעולם החינוך הסטטיסטי ומתמקד בעידוד ניצני חשיבה זו בקרב ילדים צעירים. הבחירה להתמקד בגילאים הצעירים יותר (גילאי בית הספר היסודי) נובעת מהאמונה כי פיתוח מוקדם של יסודות ההבנה (גם אם תחילה בלתי פורמאליים) הוא המפתח לפיתוח הבנה משמעותית בשלב מאוחר יותר של רעיונות וכלים מורכבים.

בפרט – מחקר זה חותר לאפיון החשיבה הנלווית לעבודה עם ייצוגים (מודלים) ותהליך הערכתם ושיפורם (מידול), שמהווה חלק בלתי נפרד מהחשיבה המלווה את תהליך הסקה הסטטיסטית (ולכן מכונה חשיבה עם מודלים מידול סטטיסטי): למשל עבודה עם מדגם נתונים חלקי (שאמור לייצג אוכלוסייה גדולה יותר), או שימוש בהמחשה ויזואלית של נתונים אילו (כגון גרף או ציור של מגמה שזוהתה במסגרתם). מממצאי המחקר עולה כי תהליך המידול הסטטיסטי (להבדיל מתהליכי מידול שאינם סטטיסטיים) הינו בעל מאפיינים ייחודיים כגון שימוש סימולטני בריבוי של ייצוגים בעלי תפקידים שונים. מאפיינים אילו מבהירים יותר את מורכבותו, אך בו בזמן מרמזים כי ההתנסות בו היא בעלת פוטנציאל חינוכי משמעותי. טענתנו היא שזיהוי מאפיינים ייחודיים אילו, כמו גם אפיון החשיבה הנלווית לתהליך המידול הסטטיסטי בקרב לומדים צעירים, הינם תנאי הכרחי לרתימת פוטנציאל זה, הן לצורך יישום של מטרות פדגוגיות, והן לצורך מחקר עתידי ונרחב יותר בנוגע למהותם וכוחם של מודלים ומידול מסוג זה.

פרס חוקרת וותיקה לפרופ' אנה ספרד מטעם הרקטור באוניברסיטת חיפה

אנה ספרדהפקולטה לחינוך מברכת בגאווה את פרופ' אנה ספרד מהחוג לחינוך מתמטי על זכייתה בפרס לחוקר/ת וותיק/ה עם הישגים יוצאי דופן במיוחד שניתן מטעם הרקטור באוניברסיטת חיפה, פרופ' גוסטבו מש. הפרס הוענק להכיר בתרומה המחקרית וההנהגה הבינלאומית בתחום המחקר הרלוונטי של פרופ' ספרד. הפרס נשען על קריטריונים המתייחסים לרצף של פרסומים בבימות יוקרתיות לאורך שנים, יוקרה בינלאומית, הזמנה רציפה להרצאות בפורומים אקדמיים מובילים, פרסים יוקרתיים וגרנטים בולטים ביותר.

מחקרה של פרופ' ספרד עוסק בתחום מדעי הלמידה ומעוגן בהנחה כי חשיבה אנושית היא צורה של תקשורת. עבודות המחקר שלה מתמקדות בחשיבה מתמטית כדוגמא פרדיגמתית ללמידה אנושית. תוצאות עבודתה התיאורטית והאפירות מתוך מסגרת החשיבה התקשורתית (או כפי שהמשיגה זאת commognitive) מוצגות ומפותחות בספרה Thinking as communicating: Human development, the growth of discourses, and mathematizing שיצא בשנת 2008 בהוצאת Cambridge University Press.

Menu