ספר חדש לפרופ׳ לילי אורלנד-ברק יחד עם ד׳׳ר דיצה משכית

כריכת הספרהפקולטה לחינוך מברכת את פרופ׳ לילי אורלנד-ברק, דיקן ללימודים מתקדמים מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה על יציאתו לאור של ספרה החדש יחד עם ד׳׳ר דיצה משכית מהמכללה האקדמית לחינוך גורדון. הספר "Methodologies of Mediation in Professional Learning" העוסק בכלי תיווך של למידה מקצועית בהכשרת מורים ראה אור בימים אלו בהוצאה המכובדת ספרינגר.

תקציר הספר:

This book critically explores the use of nine recognized methodologies  for the mediation of professional learning in the context of teacher education: The story, the visual text, the case, the video, the simulation, the portfolio, lesson study, action research, and Information and Communication Technologies (ICT). Drawing on  theories of mediation and professional learning, the book establishes connections between theoretical, empirical and practical-based aspects of each  of these methodologies. It consolidates a body of knowledge that offers a holistic portrayal of these methodologies in terms of their purposes (what for), processes (how), and outcomes (what), both distinctively and inclusively.

Each chapter offers four perspectives on each methodology (1) theoretical groundings of the genre (2) research-based evidence on methodologies-as-pedagogies for mediating teacher learning (3) mediation tasks for teacher education as reported in studies and (4) a synthesis of recurrent themes identified from selected books and articles, including a comprehensive list of publications organized by decades.  The last chapter presents  an integrative framework that conceptualizes connections and weak links across the different methodologies of mediation.  

לדף הספר בהוצאה לחצו כאן (בחלון חדש)

ד׳׳ר דנה אמיר זכתה בפרס היימן של ארגון ה-IPA

ד״ר דנה אמירהפקולטה לחינוך מברכת את ד׳׳ר דנה אמיר, ראש המגמה לטיפול באמנויות - ביבליותרפיה, בחוג לייעוץ והתפתחות האדם, על זכייתה בפרס היימן של הועדה לפסיכואנליזה של ילדים ובני נוער (COCAP) בהתאחדות הפסיכואנליטית הבינלאומית (IPA).  פרס היימן לפירסומים בנושא ילדים ובוגרים שעברו טראומה הוענק למאמרה של ד"ר דנה אמיר תחת הכותרת "When Language Meets Traumatic Lacuna: The Metaphoric, the Metonymic and the Psychotic Modes of Testimony".

הפרס אשר מוענק אחת לשנתיים מתבסס על מסורת ארוכת שנים של עבודה מצויינת בתחום, המתארת את התרומה של הפסיכיאנאליזה להבנת הטיפול באנשים שסובלים מטראומה בכל הגילאים. הפרס יוענק לד"ר אמיר בקונגרס ה-IPA שייערך בבואיינס איירס ביולי 2017.

תקציר המאמר הזוכה:

This article traces four modes of traumatic testimony that are distinguished from one another in the degree of the psychic motility they succeed to form in relation to traumatic memories: the metaphoric, the metonymic, the excessive-psychotic, and the Muselmann-psychotic modes of testimony. While the metaphoric mode is characterized by the simultaneous holding of the position of the victim (the experiencing I) and the position of the witness (the narrating I), the other three modes are gradually declining in their capacity to hold the traumatic memories in mind in a way that allows for transformation and healing. These four modes are illustrated through a close reading of various testimonies suggesting that the core of the psychoanalytic treatment of trauma lies in the attempt to enable the crucial shift from the metonymic, the excessive, and the Muselmann modes of testimony to the metaphoric one, which is the only force that can turn the traumatic lacuna into a creative force.

מפגש סטודנטים מהתכנית לגיל הרך והתוכנית הבינלאומית להתפתחות הילד

תמונה מהמפגשבסמסטר הראשון של שנה"ל תשע"ז, במסגרת הקורס "מבט אנתרופולוגי על חינוך בגיל הרך" המועבר על ידי ד"ר דבי גולדן, נפגשו סטודנטים מהתואר השני בתוכנית הרב תחומית בחינוך והתפתחות בגיל הרך עם סטודנטים מהתוכנית הבינלאומית לתואר שני בהתפתחות הילד.

בתוכנית הרב תחומית לומדים סטודנטים ישראלים, בעוד שבתוכנית הבינלאומית לומדים סטודנטים ממגוון מדינות, רובן מדינות מתפתחות. המפגש כלל היכרות בין הסטודנטים וקבוצות שיח ודיון על נושאים המעסיקים את אנשי המקצוע בגיל ברך בתרבויות השונות. המפגש סיפק לסטודנטים הזדמנות להיכרות עם אנשי מקצוע במדינות שונות ולשיח על מכנים משותפים והבדלים בין תרבותיים בחינוך לגיל הרך בתרבויות שונות.

התכנית הרב תחומית בחינוך והתפתחות בגיל הרך מעניקה בסיס ידע רחב ועדכני בנושאים הקשורים להתפתחות וחינוך בגיל הרך, מהלידה ועד שנות ביה"ס הראשונות. מטרתה הראשונה של התוכנית הינה קידום הידע בתחום החינוך וההתפתחות תוך פיתוח והרחבה של חקר הגיל הרך בכלל ובהקשר הישראלי בפרט. המטרה השנייה הינה טיפוח מנהיגות חינוכית בעלת יכולות עיוניות ומעשיות אשר תוביל ותקדם שינויים ושיפורים באיכות החינוך לגיל הרך.

לצפייה באלבום התמונות ממפגש לחצו כאן (בחלון חדש)

מענק NSF-BSF לד׳׳ר יפית גבאי ופרופ׳ קרני עם פרופ׳ לורי הולט

תמונות שני החוקריםהפקולטה לחינוך מברכת את ד׳׳ר יפית גבאי מהחוג לחינוך מיוחד ופרופ׳ אבי קרני מהחוג ללקויות למידה על זכייתם יחד עם פרופ׳ לורי הולט מאוניברסיטת קרנגי מלון בארה׳׳ב, במענק מכובד של קרן ה- (NSF-BSF (National Science Foundation and the Binational Science Foundation. המענק ניתן למחקר תחת הקטגוריה Auditory Category Learning למשך תקופה של 4 שנים.

תקציר המחקר:

Even in a country like the United States, the economic and societal costs of low literacy are enormous. It is thus critical to understand the cognitive building blocks supporting literacy. As a culturally-acquired skill, literacy depends on learning. But, we do not yet adequately understand learning mechanisms that support literacy, or how they may fail in low literacy. We do know that low literacy is not isolated to limitations in learning written language. Instead, low literacy is associated with learning challenges extending broadly to other aspects of language. In this context, the research team has discovered a connection between low literacy and impairments in domain-general learning of nonlinguistic auditory categories in incidental tasks that do not require overt category decisions. This suggests an innovative approach to uncovering the building blocks of literacy through the study of how listeners learn auditory perceptual categories in incidental training tasks. A strong foundation of prior work supports the approach, but it has not yet been investigated in childhood across a period of literacy acquisition, in languages other than English, or across consolidation and retention of learning. This project forms a US-Israeli research team with cross-cutting expertise to fill these gaps, with the objective of characterizing incidental auditory category learning and its relationship to literacy. The project will examine incidental auditory category learning (1) among children who are in earlier and later stages of literacy acquisition, in two languages that differ in their orthographic-phonemic transparency; (2) in the context of procedural learning impairments in developmental dyslexia, among both children and adults; (3) across periods of offline learning to characterize consolidation and retention as novel behavioral measures. Examining online and offline incidental auditory category learning across distinct samples varying in literacy attainment, age, native language, and procedural learning impairment will advance understanding of the basic building blocks of literacy.

קול קורא לכנס ה-15 של מיט׳׳ל באוניברסיטת חיפה

לוגו מיטלהכנס הארצי השנתי החמישה-עשר של מיט"ל בנושא "למידה והוראה מוגברות טכנולוגיה בהשכלה הגבוהה: כיוונים ומגמות" ייערך השנה באוניברסיטת חיפה, ביום שני, ה-26 ביוני 2017, ב' בתמוז תשע"ז.

פרופ' דני בן-צבי, מהחוג ללמידה הוראה והדרכה מכהן כיו"ר וועדת התכנית של הכנס.

 ועדת התוכנית מזמינה בזאת הצעות להרצאות, פוסטרים וסדנאות בהתאם לקריטריונים המופיעים בקול הקורא (בחלון חדש). את ההצעות יש להגיש באמצעות אתר הכנס בלבד.

פרטים נוספים ניתן למצוא בקובץ המצורף ובאתר הכנס: https://meitalconf2017.iucc.ac.il

 אנא הפיצו במוסדות לחברי סגל ולפעילים בתחום!
 

בברכה,

פרופ' דני בן צבי - יו"ר ועדת התכנית
פרופ' אהרון פלמון - יו"ר מיט"ל
אלי שמואלי - מנהל מיט"ל

פרופ חנן אלכסנדר מונה לפרופ' עמית באוניברסיטת וורשה

פרופ׳ חנן אלכסנדרהפקולטה לחינוך מברכת את פרופ' חנן אלכנסדר, דיקן הפקולטה, על מינויו כפרופ' עמית (-Affiliated Professor (Professor Extra Numeru בפקולטה לחינוך שבאוניברסיטת וורשה בפולין. כפי שצוין במכתב המינוי, הפקולטה באוניברסיטת וורשה גאה לצרף את פרופ' אלכסנדר למאגד חברי הסגל שלה העוסקים בפילוסופיה של החינוך.

תחום המחקר וההגות של פרופ' אלכסנדר הינו פילוסופיה של החינוך ובמסגרתו, פיתח גישה פילוסופית ייחודית בחינוך הנקראת "פדגוגיה של השונות". הוא פרסם מעל ל-130 מאמרים בכתבי עת אקדמיים ושבעה ספרים, מבינהם זכה ספרו "Reclaiming Goodness: Education and the Spiritual Quest" בפרס ספר יהודי לאומי בארצות הברית. ספרו האחרון Reimagining Liberal Education: Affiliation and Inquiry in Liberal Education יצא לאור בשנת 2015, בהוצאת Bloomsbury Publishing.

הפקולטה לחינוך גאה בהשגיו הבינלאומיים של פרופ' אלכסנדר ומאחלת לו המשך שגשוג והצלחה.


לאתר הפקולטה לחינוך באוניברסיטת וורשה לחצו כאן (בחלון חדש)

פרופ' דני בן-צבי בהרצאה משודרת ב- Carnegie Mellon University

פרופ׳ דני בן צביהפקולטה לחינוך שמחה לבשר על הרצאה משודרת של פרופ' דני בן-צבי, מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה והחוג לחינוך מתמטי שתתקיים במסגרת סדרת סמינרים של מדעי הלמידה DANCE ב- Carnegie Mellon University. ההרצאה תשודר ב- 27 במרץ, בשעה 19:00 זמו ישראל.  

הרצאתו של פרופ' בן-צבי תעסוק באקולוגיה מוגברת-טכנולוגיה המכונה "קישורים", בהקשר של למידה והוראה של סטטיסטיקה. ההרצאה תציג מבט-על רפלקטיבי על עשרות שנות מחקר על הוראת הסטטיסטיקה באמצעות שימוש בכלים אלו.

פרופ' דני בן צבי הוא חבר ההנהלה האקדמית של LINKS I-CORE ומכהן כראש היחידה האוניברסיטאית להוראה נתמכת מחשב, ראש המגמה לטכנולוגיות בחינוך ויו"ר הוועדה ללימודים מתקדמים בחוג לחינוך מתמטי. תחומרי ההתמחות שלו הם: קהילות למידה שיתופיות עתירות טכנולוגיה, עיצוב סביבות למידה עתירות טכנולוגיה, פיתוח חשיבה מטא-קוגניטיבית והבנה מושגית, הוראה ולמידה של חקר נתונים, חשיבה סטטיסטית וחשיבה בתנאי אי-וודאות, כלים טכנולוגיים ללמידת סטטיסטיקה.

עוד מידע על סדרת הסמינרים בקישור זה (בחלון חדש)

לביוגרפיה ותקציר ההרצאה (בחלון חדש)

קישור להרצאה ביוטיוב (בחלון חדש)

הפקולטה לחינוך מארחת את הכנס ה-16 של INPE לפילוסופיה של החינוך 2018

הפקולטה לחינוך גאה ומתרגשת לארח את הכנס ה-16 של הארגון הבינלאומי International Network of Philosophers of Education (INPE) שיתקיים ב 13-17 באוגוסט, 2018. הכנס, המתקיים אחת לשנתיים, יתמקד בנושא 'חינוך, דיאלוג ותקווה' ויכלול הצגות של חוקרים והוגים בפילוסופיה של החינוך מכל העולם, במשך חמישה ימים.

בכנס יתקיימו כשבעה מושבים מקבילים ושלוש הרצאות מפתח מאת ניקולס ברבלס מאוניברסיטת אילינוי באורבנה-שמפיין, איימן אגבאריה מהחוג למדיניות ומנהיגות בחינוך באוניברסיטת חיפה ונל נודינגס מאוניברסיטת סטנדפורד.

ביומו האחרון של הכנס, תתקיים ההרצאה לזכרו של פרופ' אילן גור-זאב ז"ל מאת נל נודינגס ואליה תגיב פרופ' עפרה מייזלס מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם. כמו כן, הכנס ינעל בטקס להענקת תואר ד"ר של כבוד עבור נל נודינגס וארוחה חגיגית לנעילת האירוע. ניתן להתרשם מתכנית הכנס ופרטים נוספים באתר הכנס (בחלון חדש) - http://inpe2018.edu.haifa.ac.il

הפקולטה לחינוך מזמינה את קהל החוקרים והסטודנטים להשתתף באופן פעיל בכנס ולהגיש הצעות רבלנטיות להצגה בכנס על פי ההנחיות (חלון חדש).

מינוי כבוד של חוקר בכיר לד׳׳ר אימן אגבאריה ב- University College of London

איימן אגבארייההפקולטה לחינוך מברכת את ד״ר אימן אגבאריה, מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, על זכייתו במינוי כבוד של חוקר בכיר Honrary Senior Research Associate במכון לחינוך Institute of Education של University College of London שבאנגליה.

המינוי הוא במרכז לחקר החינוך האסלאמי של החוג לתכניות לימוד, פדגוגיה והערכה. המינוי מבטא הכרה בינלאומית והערכה לפעילות של ד״ר אגבאריה במסגרת המרכז לחקר החינוך האסלאמי של החוג לתכניות לימוד, פדגוגיה והערכה בתקופת השבתון שלו בשנת הלימודים שעברה. הפקולטה לחינוך גאה בהישגיו ומעמדו של ד״ר אגבאריה.

ניתן להתרשם מפעילותו של ד״ר אגבאריה במסגרת ההמרכז לחקר החינוך האסלמי בקישורים שלהלן:
קבוצת קריאה בהובלתו של ד"ר אימן אגבאריה ב UCL (בחלון חדש)
ראיון עם ד"ר אגבאריה ב JEWISH CHRONICLE (בחלון חדש)
ראיון עם ד"ר אגבאריה במגזין FATHOM (בחלון חדש)

פרופ' חנן אלכסנדר בסרטון דקומנטרי על 'תיאולוגיה ציבורית'

פרופ׳ חנן אלכסנדרפרופ' חנן אלכנסדר, דיקן הפקולטה לחינוך, התראיין לסרטון דקומונטרי שיצא לאחרונה במסגרת הפקה של יחידת המחקר לדת ציבורית וחינוך (Research Unit for Public Religion and Education) (RUPRE),  של אוניברסיטת  פרידריך-אלכסנדר ארלנגן-נורמברג שבגרמניה.  

הסרטון שהופק במסגרת פורום נורמברג ה-12 באוקטובר 2016 עוסק ב- 'תיאולוגיה ציבורית - תרומותיהן של דתות לטוב המשותף'. הסרטון מבהיר מהי תיאולוגיה ציבורית, באילו דרכים היא מתייחסת לדתות השונות ומהו הקשר שלה לחינוך.

יחידת המחקר לדת ציבורית וחינוך (RUPRE) שואפת לחזק וליצור חיבורים מחקריים בצומת שבין תיאולוגיה ציבורית וחינוך ובין מטרותיה להרחיב ולהעמיק את שיתופי הפעולה הבינלאומיים עם מוסדות וחוקרים ברחבי העולם.

לצפייה בסרטון המלא לחצו כאן (בחלון חדש)

פרופ' אדיר כהן בראיון לליידי גלובס על כתיבה ככלי טיפולי

פרופ׳ אדיר כהןפרופ' (אמריטוס) אדיר כהן, מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם שהגה את שיטת הביבליותרפיה לטיפול באמצעות ספרות וכתיבה, עמד במרכזה של כתבה נרחבת שפורסמה השבוע במגזין "ליידי גלובס". בראיון ל'ליידי גלובס' הוא מנתח את כוחה של הכתיבה ככלי טיפולי, הדרכים להתגבר על מחסומי כתיבה, והשימוש בכלים הללו להסרת מחסומים בחיי היומיום.
 
"ביבליותרפיה היא תחום נרחב, משתמשים ביצירות ספרותיות במטרה לטפל במטופלים לאורך כל הגילים.  בתוך הביבליותרפיה ניתן למנות את הכתיבה- תרפיה וההומור-תרפיה, שכל אחת מהן היא עולם ומלואו", אמר בראיון, בין היתר.

לקריאת הכתבה לחצו כאן (בחלון חדש)

מאמר השנה לד׳׳ר גו׳י בנטוב ועמיתים ב- Journal of School Psycholog

ג׳וי בנטובהפקולטה לחינוך מברכת בגאווה את ד"ר ג'וי בנטוב, מהחוג לחינוך מיוחד על זכייתה יחד עם עמיתים מאוניברסיטת תל-אביב בפרס מאמר השנה בכתב העת היוקרתי Journal of School Psychology.

המאמר שכותרתו "Reducing prejudice and promoting positive intergroup attitudes among elementary-school children in the context of the Israeli–Palestinian conflict" מציג תוכנית התערבות פסיכו-חינוכית להפחתת דעות קדומות וסטריאוטיפים, תוכנית שהועברה לתלמידי כיתות ג'-ד', יהודים וערבים, במרכז היהודי-ערבי ביפו. ד"ר בנטוב ועמיתיה מראים כיצד השילוב בין מצוינות אקדמית להבנה קלינית עמוקה מצליח להביא לשינוי משמעותי בתפיסת האחר בקרב ילדים.

תקציר המאמר באנגלית:

The current investigation tested the efficacy of the Extended Class Exchange Program (ECEP) in reducing prejudicial attitudes. Three hundred and twenty-two 3rd and 4th grade students from both Israeli–Jewish and Israeli–Palestinian schools in the ethnically mixed city of Jaffa were randomly assigned to either intervention or control classes. Members of the intervention classes engaged in ECEP's activities, whereas members of the control classes engaged in a social–emotional learning program. The program's outcomes were measured a week before, immediately after, and 15 months following termination. Results showed that the ECEP decreased stereotyping and discriminatory tendencies toward the other group and increased positive feelings and readiness for social contact with the other group upon program termination. Additionally, the effects of the ECEP were generalized to an ethnic group (i.e., Ethiopians) with whom the ECEP's participants did not have any contact. Finally, the ECEP retained its significant effect 15 months after the program's termination, despite the serious clashes between Israel and the Palestinians that occurred during that time. This empirical support for the ECEP'S utility in reducing prejudice makes it potentially applicable to other areas in the world, especially those that are characterized by ethnic tension and violent conflicts.

פרוייקט מחקר בינתחומי משלב מדע אזרחי בבית ספר

תמונה מבית ספר רמבם נהריהפרויקט מחקר ייחודי שמשלבתמונה מבית ספר רמב״ם בנהריה "מדע אזרחי" הושק לאחרונה ע"י שיתוף פעולה בין הפקולטה לחינוך ובית הספר למדעי הים והופעל לראשונה בבית הספר היסודי רמב"ם בנהריה. מטרת הפרויקט הינה לתמוך בפיתוח מקצועי של מורים, וליצור תרבות בית ספרית אשר יובילו להעצמה של התלמידים, באמצעות מעורבותם במחקר מדעי העוסק באקולוגיה ימית. התלמידים ייקחו חלק פעיל במחקר ויהיו שגריריו בקהילה הקרובה להם.

הפרויקט מלווה בשני מחקרי דוקטורט של אסנת אטיאס ומאיה בנישו מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה, ושותפים בו ד"ר ורדה טלמון וד"ר רחלי לוין-פלד מהמחלקה ללימודי המשך והתפתחות מקצועית בחינוך, פרופ' יעל קלי וד"ר אורנית שגיא מהמגמה לטכנולוגיות בחינוך, ד"ר דרור אנג'ל וד"ר דור אדליסט מהחוג לציוויליזציות ימיות.

כתבה על פרויקט של מרכז החממה בידיעות אחרונות

סמל המרכזעיתון ידיעות אחרונות פרסם ידיעה על תוכנה חדשה להוראה ולמידה של מתמטיקה אשר פותחה במרכז ה"חממה" – מרכז המחקר לחדשנות בחינוך מתימטי בפקולטה לחינוך. את התוכנה יצרו פרופ' מיכל ירושלמי, העומדת בראש המרכז וד"ר שי אולשר, עמית מחקר.
התכנה, מרא"ה, מאפשרת לתלמידים להשתמש בעזרים שונים במחשביהם האישיים כדי להגיע לפתרונות של שאלות ולמורים להתחבר למחשבים ולראות את מהלכי הלמידה של התלמידים ולשנות את תכני הלמידה תוך כדי התהליך.
המרכז למחקר וחדשנות בחינוך מתמטי הינו מכון מחקר שמטרתו הבנת שינויים בלמידה והוראה המתאפשרים ומתחייבים מהמציאות של חברה טכנולוגית. התפיסה במכון היא שלמידה, בית-ספרית או אחרת, צריכה להיבחן תוך הבנה של נורמות ותהליכים חברתיים משתנים. במכון מעוצבים ומפותחים כלי למידה חדשניים אשר יוצרים מצבי למידה חדשים שיכולים להתאים לטכנולוגיות מצויות כמו טלפונים ניידים, מחשבים אישיים או בית-ספריים, וטכנולוגיות רשת.

לקריאת הכתבה לחצו כאן (בחלון חדש)

פתיחת "מרחב הלמידה העתידי" FLS של מרכז LINKS בפקולטה לחינוך

תמונה מבפתיחהמרכז המצוינות LINKS חגג את פתיחת "מרחב הלמידה העתידי"סטודנטית נוגעת במסך מגע ה-FLS (Future Learning Space), מוקד מחקר שיאפשר לחוקרים לבחון את הדרכים שבהם מתבצעת הלמידה במרחב הטכנולוגי החדש. הטקס, בהשתתפות רקטור האוניברסיטה פרופ' גוסטבו מש, ראש LINKS פרופ' יעל קלי, ראש ה-FLS ד"ר יותם הוד פרופ' תמר וייס ופרופ' דני בן צבי, חוקרים בכירים ב-LINKS, חוקרים, סטודנטים ועוד, הסתיים בגזירת סרט וירטואלי.

לצפייה בסרטון הסברה על FLS לחצו כאן (בחלון חדש)
 
לצפייה באלבום התמונות מהאירוע לחצו כאן (בחלון חדש)

 

 

גזירת סרט וירטואלית

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 אחד מהחללים במרכז

המאסטרנטית יערה גור-אש זכתה במלגת קרן בן-זאב

איור זכייההפקולטה לחינוך מברכרת את יערה גור אש, סטודנטית לתואר שני, במגמה להנחיית קבוצות בחוג לייעוץ והתפתחות האדם, על זכייתה במילגה למחקר מצטיין מקרן בן זאב על עבודתה בנושא: "הבדלים אינדוודואלים בהערכת רגש בעקבות האזנה למוזיקה", בהנחייתו של פרופ' משה זיידנר.

הקרן ע"ש בן זאב מעניקה מלגות לסטודנטים/יות הלומדים/ות לתואר שני במסלול עם כתיבת עבודה מחקרית (תיזה) באוניברסיטת חיפה. המלגות מיועדות ללעידוד עבודת מחקר אקדמיות מצטיינות לתואר שני בנושא רגשות מכל תחומי הדעת.

לקריאת תקציר העבודה לחצו כאן (קישור לקובץ PDF, בחלון חדש)

פרס מאמר מצטיין בכנס צ'ייס לדוקטורנט ארז פורת

ארז פורתהפקולטה לחינוך מברכבת את הדוקטורנט, ארז פורת מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה, בהנחייתם של פרופ' עזי ברק וד"ר אינה בלאו על זכייתו בפרס המאמר המצטיין בכנס צ'ייס, 2017: 'האדם הלומד בעידן הטכנולוגי'.
את המאמר תחת הכותרת "אוריינות דיגיטלית של תלמידים – דיווח-עצמי לעומת ביצוע בפועל" הציג ארז במושב 'אוריינות ולמידה דיגיטלית', במהלך הכנס שהתקיים בין ה- 14-15.2.2017, באוניברסיטה הפתוחה, ברעננה.

תקציר המאמר:
נוכחות נרחבת של טכנולוגיות מידע ותקשורת בחיי היומיום והופעתן כדרך שיגרה של טכנולוגיות חדשות, יוצרת צורך לצייד אנשים במגוון הולך וגדל של מיומנויות קוגניטיביות וחברתיות-רגשיות המכונות "אוריינות דיגיטלית". ההנחה כי צעירים הם "ילידים דיגיטליים" כתוצאה מההתנסויות המקוונות הרבות שלהם והחיבור הרציף לטכנולוגיה עשויה להוביל למסקנה כי הם אוחזים באופן טבעי בידע דיגיטלי. מחקר זה בדק את הקשר בין מידת האוריינות הדיגיטלית של תלמידים (280 תלמידי כיתה ז') כפי שנתפסת בדיווח- עצמי, בהשוואה לרמת האוריינות הדיגיטלית שלהם בביצוע משימות דיגיטליות הלכה למעשה. ממצאי המחקר הראו כי רק מעטים ממדדי הדיווח-העצמי של הנבדקים היו קשורים לתפקודם האורייני בפועל: הנבדקים הפגינו ביטחון דיגיטלי רב ותפסו את רמת המיומנות שלהם כגבוהה הרבה יותר מביצועיהם בפועל. פער זה נמצא כבולט במיוחד במיומנות חברתית-רגשית, אשר נתפסת כחזקה ביותר, בעוד שהביצועים בפועל היו ברמה אפסית. בדיווח-עצמי, נמצא קשר חזק בין סוגי המיומנויות הדיגיטליות השונות, בעוד שבמדידת הביצוע
בפועל לכל היותר נמצאו מתאמים נמוכים בין סוגי המיומנויות הדיגיטליות השונות. לאור ממצאים אלו, נראה כי על מקבלי החלטות במערכת החינוך לעצב תכנית הכשרה לתלמידים במטרה לפתח מיומנויות דיגיטליות, בדגש מיוחד על מיומנות חברתית-רגשית, זאת על מנת לספק להם כלים לתפקוד וללמידה יעילים בסביבה המקוונת.

לקריאת המאמר המלא לחצו כאן

הדוקטורנטית איילת בכר בהצגת מחקר באוניברסיטת טארטו באסטוניה

איילת בכרהפקולטה לחינוך מברכת את הדוקטורנטית איילת בכר מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה אשר הציגה את עבודת מחקרה, בהרצאה מוזמנת במסגרת סמינר מחלקתי של החוג לחינוך באוניברסיטת טארטו באסטוניה. כמו כן, במהלך ביקורה, השתתפה איילת בבית ספר חורף לתלמידי מחקר וחוקרים חינוכיים משלוש אוניברסיטאות מאסטוניה ופינלנד, בו הציגה חלקים מעבודת הדוקטורט שלה במושב על מחקר בהכשרת מורים.

עבודת הדוקטורט של איילת, בהנחייתה של פרופ׳ לילי אורלנד-ברק, דיקנית ללימודים מתקדמים באוניברסיטת חיפה, בוחנת תכניות לחינוך פרופסיונאלי באוניברסיטה, במקצועות הוראה ועבודה סוציאלית, מתוך נקודת המבט של שלוש קבוצות של מכשירים פרופסיונאליים (חוקרים, מדריכי שדה ומתווכים בין אקדמיה ושדה). העבודה, המבוססת על שיטות מחקר איכותניות, חושפת דינאמיקות של ביקוש והיצע של ידע, המתקיימות בין האוניברסיטה למקום העבודה ומראה כיצד אלו מעצבות את ההנחות האפיסטמולוגיות, הקשרים המבניים והארגוניים של תכניות ההכשרה והאמצעים הפדגוגיים המופעלים בהן.

צפייה בהרצאתה של פרופ' עפרה מייזלס בסמינר הפקולטה לחינוך

פרופ׳ עפרה מייזלס במהלך ההרצאהבמסגרת מפגשי סמינר הפקולטה לחינוך, נתנה פרופ' עפרה מייזלס, מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם, את הרצאתה תחת הכותרת 'למה טוב לנו לעשות טוב? הרצון להיטיב ( The caring motivation ) והשלכותיו' במהלך חודש נובמבר האחרון.

ההרצאה עסקה ברצון שלנו להיטיב, לעזור, לטפח, ללמד, להרגיע, לקדם ולטפל ובעצם - לעשות טוב לזולת, גם במסגרות אינטימיות עם הקרובים לנו ביותר וגם למכרים, לאנשים זרים לגמרי, לחברה, לחיות מחמד, לצמחים, לטבע ולעולם. בהרצאה התבססה פרופ' מייזלס על ספרה שיצא בהוצאת אוקספורד – The Caring Motivation: An intigrated theory ונגעה בשלוש שאלות מתוך מגוון הנושאים שבספר:

1 .האוניברסליות והרוחב של מוטיבציה זו

2 .למה טוב לנו לעשות טוב?

3 .מה המחקר מראה על ההשלכות החיוביות של עשיית טוב בעיקר אם הוא נעשה "נכון"

לצפייה בצילום הרצאתה של פרופ' עפרה מייזלס לחצו כאן (בחלון חדש)

פרופ' חנן אלכסנדר נבחר לדיקן הפקולטה לחינוך

פרופ׳ חנן אלכסנדר, דיקן הפקולטה לחינוך הנבחרחברי הפקולטה לחינוך מברכים את פרופ' חנן אלכסנדר, מהחוג ללמידה הוראה והדרכה על בחירתו לתפקיד דיקן הפקולטה לחינוך.  פרופ' חנן אלכסנדר נכנס לתפקיד בתחילת השנה האזרחית, 2017 ויכהן כדיקן הפקולטה בארבע השנים הקרובות.

בתיאור חזונו ותכנית העבודה לתפקידו, ציין פרופ' אלכסנדר כי "יש לשמר ולחזק את התשתיות האקדמיות החזקות של הפקולטה על ידי תכנון אסטרטגי רציני ומעמיק, גיוס וקידום חוקרים מצוינים על בסיס קריטריונים שאפתנים, ברורים, ושקופים, עידוד מחקר דרך תשתיות משופרות, סיוע להצלחתם של סטודנטים וסטודנטיות דרך הוראה המעוררת השראה המכילה שימוש בפדגוגיות וטכנולוגיות חדשניות בתוך קהילה אכפתית ותומכת, הרחבת פעילות בינלאומית במחקר, בהוראה, ובהעברת ידע, והידוק הקשר בין המחקר המקורי שבוצע בפקולטה לבין מדיניות ועשיה החינוכית בישראל ובזירה הבינלאומית. לדיקן הפקולטה יש מקום מרכזי בקידום מהלכים אלה, ביחד עם כל הגורמים הרלוונטיים באוניברסיטה ומחוצה לה. במידה ואבחר לכבוד יהיה לי לכהן בתפקיד חשוב זה למען שדה החינוך באוניברסיטה, בארץ, ובעולם".

תחום המחקר וההגות של פרופ' אלכסנדר הינו פילוסופיה של החינוך ובמסגרתו, פיתח גישה פילוסופית ייחודית בחינוך הנקראת "פדגוגיה של השונות". הוא פרסם מעל ל-130 מאמרים בכתבי עת אקדמיים ושבעה ספרים, מבינהם זכה ספרו "Reclaiming Goodness: Education and the Spiritual Quest" בפרס ספר יהודי לאומי בארצות הברית. ספרו האחרון Reimagining Liberal Education: Affiliation and Inquiry in Liberal Education יצא לאור בשנת 2015, בהוצאת Bloomsbury Publishing.

פרופ' חנן אלכסנדר כיהן במגוון תפקידי הנהגה וניהול במוסדות להשכלה גבוהה, כגון- סגן נשיא לעניינים אקדמיים ודיקן בית הספר לחינוך באוניברסיטה היהודית האמריקאית בלוס אנג'לס, ראש המרכז לחינוך יהודי, ראש בית הספר הבינלאומי, ראש החוג לחינוך ודיקן הסטודנטים באוניברסיטת חיפה.

Menu