מיכל דביר - עמיתת עזריאלי לשנים תשע׳׳ט-תשפ׳׳א

מיכל דבירברכות למיכל דביר, תלמידת מחקר במגמה לטכנולוגיות בחינוך, בחוג ללמידה, הוראה והדרכה, בהנחייתם המשותפת של פרופ' דני בן-צבי וד"ר יותם הוד. מיכל נבחרה לתוכנית היוקרתית עמיתי עזריאלי לשנים 2018-2021. תוכנית עמיתי עזריאלי הוקמה על מנת לקדם מצוינות אקדמית בתארים מתקדמים במוסדות המוכרים להשכלה גבוהה בישראל. התוכנית בוחרת את סטודנטים הטובים והמוכשרים ביותר מישראל ומחו"ל, ומעניקה להם תמיכה כלכלית נדיבה, שמטרתה לאפשר להם לפתח את מחקרם בד בבד עם האפשרות לצמוח ולהתפתח כמנהיגים בתחומם. הקרן שמה לה למטרה ליצור קבוצה מובילה של אנשי מקצוע ואקדמיה שתעשיר את משאב ההון האנושי האקדמי והטכנולוגי בישראל.


מיכל מספרת על מחקרה: חשיבה עם מודלים ומידול סטטיסטיים

בעוד שתחום הסטטיסטיקה נתפס פעמים רבות כתחום דעת טכני, מתמטי, מורכב, השמור למעטים, עידן המידע הנוכחי מחייב את אזרחי המחר לפתח מגוון רחב של כישורים סטטיסטיים, כגון הערכה ביקורתית של ייצוגים ויזואליים וקבלת החלטות מבוססות נתונים בתנאים של אי-וודאות. כל אילו ניתנים לפיתוח גם ללא שימוש בפרוצדורות או חישובים פורמליים. מחקר הדוקטורט שלי מצטרף למאמץ הגלובלי הנעשה בשנים האחרונות בתחום החינוך הסטטיסטי, שמטרתו פיתוח סביבות למידה מוגברות טכנולוגיה ופדגוגיות חדשניות, שיענו על אתגר זה, כחלק מפרויקט קישורים – פרויקט עיצוב ומחקר ארוך טווח בהנהגתו של פרופ' דני בן-צבי (החל מ- 2005), שמטרתו פיתוח חשיבה סטטיסטית של לומדים צעירים. המחקר שלי מתמקד בהיבט מרכזי של חשיבה סטטיסטית בלתי פורמלית: חשיבה עם מודלים ומידול סטטיסטיים. על אף מרכזיותו, הבנה מעמיקה יותר של מאפייני חשיבה עם מודלים ומידול סטטיסטיים היא חיונית, על מנת שניתן יהיה לרתום את מלוא הפוטנציאל הפדגוגי שגלום בה. בפרט, מחקרי מציע מסגרת תיאורטית המתרגמת את תהליך המידול הסטטיסטי הסבוך לשלושה תתי תהליכי מידול נפרדים, אם כי לא בלתי תלויים: תהליך פיתוחו ושיפורו של מודל המייצג השערה, מודל המייצג נתונים, ומודל שמייצג את אופן ההשוואה ביניהם. מבין השלושה, אני מצביעה במיוחד על חשיבותה של פעולת ההשוואה ומתעניינת בתפקיד החיוני של פעולה זו. טענתי היא שפעולת ההשוואה מתפקדת כזרז ללמידה ולחשיבה, ומעודדת המשך שיפור ועידון של שני סוגי המודלים האחרים.



כמה מילים על עצמי

אני בעלת תואר ראשון במתמטיקה מהטכניון, ותואר שני בחינוך מתמטי באוניברסיטת חיפה (בהצטיינות יתרה, בהנחיית פרופ' דני בן-צבי). במקביל ללימודי עבדתי כמורה, במגוון מסגרות – בעיקר כמורה לפסיכומטרי ביואל גבע וכמתרגלת בטכניון. במסגרת עבודתי נחשפתי לקשיים, שחווים לומדים מבוגרים, שהחלו כבר בגיל צעיר הרבה יותר ולא טופלו היטב. חשיפה למחקרים הרותמים פדגוגיות חדשניות של למידה פעילה, שימת הלומד במרכז, מתן מקום לביטוי אישי והצמחת רעיונות, עודדה אותי להאמין כי הבסיס לפתרון הוא פיתוח סביבות למידה מתאימות ויישומן כבר בכיתות המקודמות. בפרט, העשייה המחקרית של פרויקט קישורים השתלבה היטב עם האני מאמין שהתחלתי לפתח, ובזכות צוות המחקר, שאני זוכה לעבוד איתו, מתאפשר לי כל יום מחדש להמשיך ולפתח את רעיונותיי. מטרתי היא להמשיך בעשייה המחקרית ולשלב בה המשך הוראה של אוכלוסיות מגוונות, ובפרט מורים, על מנת לפתח תובנות תיאורטיות ולהתנסות ביישומן.

Menu