אורלי רובינשטייןהפקולטה לחינוך מברכת את פרופ׳ אורלי רובינשטיין, מהחוג ללקויות למידה, על זכייתה במענק מטעם קרן טרמפ בנושא ״תכנית לניסוי הפעלת כלים קוגניטיביים בלימוד משימות של מתמטיקה שימושית מסדר גבוה בחטיבות הביניים״.

המענק מיועד לבחון פיתוח ויישום משימות בתחום המתמטיקה השימושית תוך הפעלת שני כלים קוגניטיביים: בקרה קשבית וויסות רגשי.

מאחלים הצלחה גדולה בעשייה המחקרית החדשנית, ותוצאות פורצות דרך!

להתקרב אל האש - כריכת הספרהפקולטה לחינוך מברת את פרופ׳ אדיר כהן לרגל צאת ספרו החדש: ״להתקרב אל האש״.כריכת הספר

 כְּכָל שֶׁכְּנָפַי

הִתְקָרְבוּ אֶל

מְקוֹר הָאֵשׁ

וּכְבָר יָכֹלְתִּי

לָחוּשׁ בַּחֲרִיכָתָן,

כָּךְ הִרְגַּשְׁתִּי

שֶׁאֲנִי קָרוֹב

לְמִמּוּשׁ חַיַּי.

מחיאות כפייםהפקולטה לחינוך מברכת את הסטודנטיות מור אברהם ותנוויר מולחם-מדלג' מהחוג לחינוך מיוחד על זכייתן במלגת קרן שלם על עבודות הדוקטורט והתזה שלהן:

עבודת דוקטורט בביצועה של מור אברהם - ״וויסות רגשי של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים״ בהנחיית ד"ר ג'וי בנטוב וד"ר נוגה כהן.
עבודת תזה בביצועה של תנוויר מולחם-מדלג' - ״שימוש בווידאו לשיפור יכולות תעסוקה בקרב מבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ברמה בינונית עד בינונית-נמוכה שגרים במעון פנימייה״ בהנחיית ד"ר שרית שפירו.

שירי לביא עם שותפיהד"ר שירי לביא, מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוךשירי לביא בפגישה עם שותפים, הובילה (בשיתוף עם קולגות מדנמרק ומפינלנד) את מפגש החטיבה הבינלאומית לפסיכולוגיה חיובית בחינוך, שהתקיים באיסלנד.

המפגש עסק בהיבטים שונים של positive schools ברחבי העולם, ברמת פדגוגיה, מורים, קהילה, וארגון.

minecraftההשפעות של משחקי וידאו וירטואליים טרם נחקרו במסגרת הקשרים בין קבוצות עוינות ובקרב ילדים/ות בבתי ספר. ב'משחקים לשלום' משתפים ד"ר ג'וי בנטוב מהחוג לחינוך מיוחד ושותפיה את מחקרם שאפשר לקיים קשרים וירטואליים בין ילדים/ות ישראלים, יהודים ופלסטינים.

לשם קירוב לבבות והפחתת סטריאוטיפים ודעות קדומות, ילדים ישראלים יהודים ופלסטינים שיחקו יחד במשחק המחשב מיינקראפט. המחקר, שנעשה בשיתוף עם עמותת ׳משחקים לשלום׳, כלל תוכנית התערבות בית ספרית היברידים במסגרתה התקיימו 8 מפגשים (6 מרחוק מחדר מחשב בבית הספר, ו-2 מפגשים פנים אל פנים), התלמידים מבית ספר יהודי וערבי שיחקו יחד במשימות שונות במשחק המיינקראפט, ובנו יחד מבנים.

לצפייה במאמר המלא לחצו כאן (בחלון חדש)

לטם פרי חזןתכנית חדשה של משרד האוצר מקנה לבתי ספר חרדיים לבנים מענק שנתי בתנאי שכשליש מתלמידיהם יצלחו מבחן במתמטיקה, אנגלית ומדעים.

פרופ' לטם פרי-חזן מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך התראיינה לעיתון "הארץ" והביעה ביקורת על תכנית זו.

לדבריה, במקום לדאוג שהמוסדות יעמדו במחויבות הנוכחית שלהם ללמד ליבה, מבטיחים להם תקצוב נוסף. כמו כן, הציעה פרופ' פרי-חזן לחזק את בתי הספר המשתייכים לחינוך הממלכתי החרדי בהם מתרחש שינוי חינוכי משמעותי.

לקריאת הכתבה המלאה לחצו כאן (בחלון חדש)

קרן קפלן מינץד"ר קרן קפלן מינץ זכתה (יחד עם פרופ' דני בן-צבי) במענק בסך 20,000 ש"ח במסגרת תכנית המימון למחקרים משותפים של מכון שמיר ואוניברסיטת חיפה.

נושא המחקר: "חקירת מערכות הקשרים בין הסביבה הפיסית ובין רווחה נפשית בסביבות עירוניות ובקרבת אתרי טבע תוך שימוש במדעי אזרחי-חברתי כמתודת מחקר."

יושבים במעגלי שיחביום רביעי ה-15.6.22 יצאו הסגל והסטודנטים של התכנית לחקר החינוך האלטרנטיבי לסמינר שדה בתיכון החברתי בקרית אתא, ביה"ס תיכון אלטרנטיבי פורמלי ברוח בלתי פורמלית "יצירתית"הפועל ברוח משנתו הדו-שיחית של מרטין בובר.

התיכון החברתי הוקם ב-2013, והנו חלק מרשת דרור בתי חינוך השייכת לתנועת דרור ישראל.

הסיור החל עם מעגל שיתוף ומדיטציה, המשיך בסיור בקבוצות קטנות עם החניכים, ולאחר מכן מפגש עם הצוות. לאחר ארוחת הצהריים התכנסנו שוב לסיום שנה חגיגי, ולעיבוד משותף של שני השנתונים.

רונית גפניועדת השיפוט לפרס הרקטור ולפרס הדיקן ללימודים מתקדמים לעבודת גמר מחקרית (תזה) מצטיינת, המליצה להעניק לרונית גפני, תלמידת מחקר בתכנית לתואר שני בטכנולוגיות בחינוך, את פרס הרקטור למצטיינת האוניברסיטה לשנה"ל תשפ"ב. נושא עבודת המחקר של רונית הוא "חשיבה של סטודנטים עם אי-ודאויות המאפיינות נתוני עתק בסביבת פרויקט מדע אזרחי", שנכתבה בהנחייתו של פרופ' דני בן-צבי.

רונית, אשר בימים אלו עומדת להתחיל את לימודי התואר השלישי בחוג למדעי הלמידה וההוראה, בהנחייתו של פרופ' דני בן-צבי, היא בת 48, אם לשני מתבגרים, אשר מתגוררת כיום עם משפחתה בליסבון, פורטוגל. הרקע האקדמי והמקצועי שלה מגוון. רונית למדה לתארים אקדמיים במנהל עסקים (B.A.) ובמשפטים (LL.B ו- LL.M).  ניסיונה המקצועי כלל ניהול פרויקטי תשתית (BOT) במשרד האוצר הישראלי, ניהול מחלקה מסחרית בחברה טכנולוגית גלובלית ויזמות טכנולוגית.

עבודת התזה של רונית עוסקת בחשיבה של סטודנטים עם אי-וודאויות המאפיינות נתוני עתק. מחקר התזה, בחן כיצד ניתן לרתום את הידע המחקרי הנרחב הקיים בנוגע לחשיבה עם נתונים קלאסיים לחשיבה עם נתוני עתק. נקודת ההתבוננות היתה דרך הפריזמה של אי-ודאות, אשר מהווה מאפיין מהותי השזור הן בחשיבה עם נתונים קלסיים והן בחשיבה עם נתוני עתק. המחקר איתר עשרה סוגים שונים של ביטויי אי-ודאות. סוגי אי-הודאות שזוהו מציעים מסגרת קונספטואלית חדשנית לתיאור ההסתכלות על מימד אי-הודאות בהקשר של נתוני עתק אצל טירונים. מסגרת זו מציעה חלוקה בין סוגים ותתי סוגים של אי-וודאויות היכולה להוות תשתית ראשונית למחקרים עתידיים וכלי אפיון של חשיבה עם נתוני עתק בקרב טירונים.

רונית כותבת על דרכה האקדמית כך:

"בשנים האחרונות, גבר העניין שלי בעולמות של חשיבה, חינוך וטכנולוגיה ובחיבורים שבין עולמות אלו. זו הסיבה שהצטרפתי ללימודים בחוג למדעי הלמידה וההוראה בתכנית לתואר שני בטכנולוגיות בחינוך. לימודי התואר השני היו מרתקים ופתחו בפני עולמות חקר ומחשבה שלא הכרתי והעשירו אותי במימדים רבים ומגוונים. עבודת התזה הייתה מסע ארוך שהחל בסקרנות, אשר התעוררה בקורס "פיתוח חשיבה סטטיסטית בקהילת למידה" והמשיך לגילוי של עולם חקר שלם, אשר בו העולמות המעסיקים אותי התחברו. לאחר סיום עבודת התזה, החלטתי להמשיך להשקיע את זמני ומרצי במחקר אקדמי חינוכי בעולם החינוך הסטטיסטי ולהמשיך ללימודי התואר השלישי בחוג, בהנחייתו של פרופ' בן-צבי. קבלת פרס הרקטור לעבודה מצטיינת מרגש אותי מאוד, לא יכולתי לעשות זאת ללא הסביבה האקדמית והמשפחתית התומכת. לפרופ' דני בן צבי, תודה על הזכות לקחת חלק בעשייה מחקרית מרתקת וייחודית. תודה על בנייתה של סביבה המאפשרת חופש מחשבתי ומעוף אינטלקטואלי יחד עם בסיס מקצועי איתן ומוקפד ותודה על האמונה וההנחיה המקצועית המיטיבה, אשר סייעה לי להיבנות כאדם וכחוקרת. לד"ר קרן ארידור, תודה על הזכות ללמוד איתך וממך, תודה על הסיוע והחיבוק התמידי. לד"ר מיכל דביר, תודה על השותפות בחשיבה, הרעיונות המקוריים והחכמים. התמיכה הבלתי מתפשרת, הסבלנות, האוזן הקשבת, העידוד, ההחזקה  והסיוע לאורך כל הדרך."

 רונית יקרה, אנחנו גאים בך ובטוחים שבדרכך, תמשיכי להוביל מחקרים פורצי דרך בתחום בו בחרת. כל הכבוד!

אריה קיזלברכות לפרופ׳ אריה קיזל, סגן דיקן להוראה של הפקולטה לחינוך על זכייתו (עם עמיתים מרחבי העולם) במענק מחקר גדול על סך 2.5 מיליון דולר קנדי מטעם הקרן הקנדית התחרותית Social Sciences and Humanities Research Council Canada

המענק הוענק למחקר בנושא:

Visual Storytelling and Graphic Art in Genocide and Human Rights Education

למשך 7 שנים והוא המשך לשני מענקי מחקר אחרים שפרופ' קיזל זכה בהם עם עמיתים בשנים קודמות בנושאים דומים.

הנה מספר פרטים על פרויקט המחקר החדש שכאמור ממשיך את שני השלבים הקודמים:

The project on Visual Storytelling and Graphic Art in Genocide and Human Rights Education builds on an innovative approach to recording and commemorating the experiences of genocide and mass atrocity survivors through the co-creation of graphic novels based on survivors’ experiences. With partners in 16 countries, the initiative connects 11 survivors of the Holocaust and mass atrocities committed in Rwanda, Bosnia, Kosovo, Iraq, Syria, and Canada with a team of 52 scholars, 13 artists, and practitioners from 36 museums, schools, and human rights groups.

Over the next seven years, this international team will produce documentary films, museum exhibitions, gallery installations, youth-appropriate educational materials, and graphic novels that will reach audiences around the world and help teach a new generation about mass atrocities, and large-scale traumas, and human rights. This approach to testimony collection and dissemination builds on the foundation of an earlier project of a similar name—the Narrative Art and Visual Storytelling in Holocaust in Human Rights Education—which paired four Holocaust survivors with three artists to create the beautifully rendered collection But I Live: Three Stories of Child Survivors of the Holocaust, which was published in North America last month.

 

לצפייה בקישור להודעת הזכייה מטעם הקרן הקנדית לחצו כאן (בחלון חדש)

תמונה מהמפגשלרגל סיום שנת הלימודים התקיים בשבוע שעבר יום התוכנית לתואר שני בטכנולוגיות בחינוך בחוג למדעי הלמידה וההוראה, במרחב הלמידה העתידי (FLS) של הפקולטה לחינוך. במהלך היום הפתוח, הציגו תלמידות ותלמידי התוכנית תהליכי למידה שחוו ויצרו במהלך שנת הלימודים האחרונה ובתואר השני באופן כללי.

את היום חתם טקס הענקת מלגות ע"ש יעקב דון בנוכחות משפחת דון. מלגת יעקב דון וציון לשבח על שמו, הוענקו לתשעה סטודנטים וסטודנטיות מצטיינים בתוכנית פרוייקטי גמר, שעיצבו במסגרת לימודיהם/ן. הסטודנטים/ות שיתפו את הקהילה בעבודותיהם

פרופ׳ בת שבע חדדבמחקר שפורסם לאחרונה בו נבחן לראשונה הלהג של גוזלי תוכים, נמצא שהתופעה בקרב תוכים ירוקי חזה (Forpus passerinus) דומה למתרחש בקרב תינוקות אנושיים יותר מאשר התהליכים שעוברות ציפורי שיר.

בראיון בנושא לעיתון "הארץ" אמרה פרופ' בת שבע מנצור חדד, ראש החוג לחינוך מיוחד, כי במחקר נמצא מתאם חיובי בין רמות של הורמוני סטרס שנמדדות בבוקר ברוק של תינוקות ופעוטות לבין איכות השינה של התינוקות, וכי איכות השינה קשורה באופן חזק להתפתחות קוגניטיבית, שכוללת התפתחות זיכרון ושפה.

לקריאת המאמר המלא לחצו כאן (בחלון חדש)

סופיאן בשיח הזוםהפורום האקדמי הישראלי לפילוסופיה עם ילדים חגג את סיום סמינר פילוסופיה עם ילדים בהנחיית פרופסור אריה קיזל במפגש עם מר סופיאן מורגבה, ראש מרכז SEVE לפילוסופיה עם ילדים במרוקו.
במפגש השתתפו תלמידות תואר שני בחוג למדעי הלמידה וההוראה בהתמחות לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך וסטודנטיות מהמגמה לניהול מערכות חינוך בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך.
מר מורגבה סיפר על שלל המתודות שמפעיל המרכז במרוקו בבתי ספר ובהכשרת מנחים ועל מקורות ההשראה הפילוסופיים בתחום זה. הוא סיפר על האתגרים בהפעלת חשיבה פילוסופית בחינוך במדינה בעלת מאפיינים מוסלמים.


לצפייה בתמונות נוספות מהאירוע לחצו כאן (בחלון חדש)

בתשבע חדדהחוג לחינוך מיוחד באוניברסיטת חיפה מברך את ששת מסיימי הקורס מבית אקשטיין!
תושבי בית אקשטיין המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי, השתתפו בקורס ״האדם וחיות אחרות: ההיסטוריה התרבותית של חיות הבית״ של פרופ’ גיא בר עוז ועבדו במעבדתו בפיקיניג בהנחייתה של הסטודנטית נופר שמיר. בחלקו השני של הקורס, השתתפו הדיירים בקורס במעבדתה של פרופ’ בתשי חדד בהנחייתה של הדקוטורנטית מריסה הרטסטון בו פיתחו ביחד שאלה מחקרית הנוגעת לאספקט תפקודי באוטיזם.
פרויקט זה הינו חלק מהגשמת יעדי חינוך איכותי תוך צמצום פערי אי שיוויון באוכלוסיה, המוגדרים כיעדי פיתוח וקיימות על ידי האום (SDG).

לקריאת הפוסט בפייסבוק בית אקשטיין לחצו כאן (בחלון חדש)

המשתתפים במפגשבשבוע שעבר נערך כנס סיכום שנת ההכשרה הקלינית של תלמידי החוג למדעי הלמידה וההוראה בפקולטה לחינוך. בכנס השתתפו הסטודנטים/ות, המורים/ות המכשירים/ות, מנהלי/ות בתי הספר, רכזי/ות התוכנית, דידקטיקאים/ות ונציגי/ות משרד החינוך ומופ"ת.

מגוון הדיסציפלינות, הנושאים, הכלים הפדגוגיים ואופן ההגשה הרב של היוזמות שהוצגו העיד על העשייה המשמעותית בשדה. שיתוף פעולה זה בין הפקולטה לחינוך ובין בתי הספר במרחב הסובב את האוניברסיטה הינו הלכה למעשה של גישת האוניברסיטה לפיתוח מקיים ומחויבות חברתית.


לצפייה בתמונות נוספות מהאירוע לחצו כאן (בחלון חדש)

פרופ׳ זיו נואםבמסגרת הקורס "חינוך, תרבות וחברה בהדרה", בחוג לייעוץ והתפתחות האדם, שפעל השנה בחסות "תכנית הדגל" של האוניברסיטה, התקיים השבוע ערב מיוחד המסכם את פעילות הקורס. במהלך השנה הסטודנטיות בקורס למדו סוגיות הקשורות לחינוך, תרבות, וחברה בהדרה, וקיבלו כלים לפיתוח תפיסת עתיד באמצעות פוטותרפיה.

את הקורס הובילו מירית חייבי ברק, אתי חן, פוטותרפיסטית, ואוריאן פרידמן, עוזרת ההוראה, כולן סטודנטיות בעבר או בהווה בחוג. הסטודנטיות פעלו בבית ספר "חופית", הממוקם בשכונת קריית שפרינצק בחיפה ועבדו יחד עם תלמידות בכיתה ה' על תפיסת העתיד שלהם באמצעות פוטותרפיה.

התוצרים הוצגו במהלך אירוע שיא בו נכחו התלמידות, הסטודנטיות, הורי התלמידות ונציגי בית הספר, ראש החוג, פרופ' יאיר זיו, דיקנית הפקולטה לחינוך, פרופ' רוזה לייקין, ונציגי תוכנית הדגל.

הדוקטורנטים בטקסשמחים וגאים בדוקטורים החדשים של החוג למדעי הלמידה וההוראה ובמנחים שלהם:

ד"ר בנישו מאיה מנחים: פרופ' יעל קלי וד"ר יותם הוד

ד"ר יאסין-עומר סינא מנחה: פרופ' בילי עילם

ד"ר כהן רתם מנחה: פרופ' רוני לידור

ד"ר מרם לודמיר בלרוז בלי מנחה: פרופ' חנן אלכסנדר

ד"ר נסראלדין היאם  מנחה: פרופ' לילי אורלנד ברק

ד"ר סאבא ג'נאן    מנחות: פרופ' שרונה ט. לוי ופרופ' חגית הל-אור 

ד"ר סבג ערן    מנחה: פרופ' רוני לידור

ד"ר פיון כרמית    מנחה: פרופ' יעל קלי 

ד"ר שיפרוביץ' מרים    מנחה: פרופ' חנן אלכסנדר 

ברכותינו שלוחות אל כולם.

לצפייה ברשימה המפורטת לחצו כאן (בחלון חדש)

לצפייה בגלריית התמונות מאירוע חלוקת התואר לחצו כאן (בחלון חדש)

noy eliyahoברכות חמות לנוי אליהו, מהתכנית לניהול מערכות חינוך, שעבודת התיזה שלה, בהנחיית פרופ' אנית סומך, זכתה במקום השני בתחרות הפרס השנתית של האגודה הישראלית לחקר יחסי עבודה.

נושא העבודה: Team Citizenship Pressure: How Does It Relate to OCB and Citizenship Fatigue.

תמר כתריאלהפקולטה לחינוך מברכת את פרופ' תמר כתריאל (אמריטה), מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, לרגל זכייתה באות מפעל החיים של האגודה הישראלית לאנתרופולוגיה, בהוקרה על תרומתה הענפה למחקר האנתרופולוגי.

בהודעת הזכייה נכתב כך:

האגודה האנתרופולוגית הישראלית מתכבדת להעניק אות מפעל חיים לפרופ' תמר כתריאל בהוקרה על תרומתה הענפה למחקר האנתרופולוגי בישראל לאורך השנים. טקס הענקת האות יתקיים במסגרת מליאת הפתיחה החגיגית בכנס ה-50 של האגודה האנתרופולוגית.  
"את הקול הייחודי של תמר כתריאל באנתרופולוגיה הישראלית אי אפשר להחמיץ. כתריאל "היגרה" בסוף שנות ה70 לתוך האנתרופולוגיה והפכה בה לבת בית ולמסמנת דרך של ממש. למרות התאזרחותה במרחב האנתרופולוגי, המשיכה תמר להחזיק באזרחויות כפולות ומרובות, בחינוך ובתקשורת למשל, ולימדה אותנו שיעור חשוב על המגבלות של הבחנות דיסציפלינאריות ומוסדיות. מעל ארבעה עשורים תמר מרחיבה ומעמיקה את הגומחה של האנתרופולוגיה, מעשירה במגוון של הקשרים אמפיריים את מלאכת ניתוח התרבות, ומעמידה בטבורה את חקר התקשורת, השפה והשיח. בניתוחים מקוריים ומבריקים, ובמוטת כנפיים מעוררת השראה, תמר כתריאל לוכדת רגעים, מצבים וביטויים לשוניים המעצבים את החברה הישראלית כחברה מדברת. לעבודות של תמר יש מקום של כבוד בקרוב וברחוק, החל בקורסי מבוא לאנתרופולוגיה וכלה בבמות בינלאומיות יוקרתיות. בכולן אפשר למצוא את טביעת האצבע הסגולית שלה: יושרה אינטלקטואלית נדירה ומעוף מחשבתי."

 ועדת הפרס: ד"ר מיכל קרבאל-טוב, פרופ' תמר אלאור וחברות הוועד המנהל של האגודה האנתרופולוגית הישראלית.

קטיה בלוךהפקולטה לחינוך מברכת את תלמידת הדוקטורט, קטיה בלוך, בהנחייתה של פרופ׳ דנה אמיר, מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם, על זכייתה בפרס ויניקוט 2022, על כתיבה פסיכואנליטית. מדובר בפרס רציני ומוערך ביותר.

במכתב הזכייה נאמר שעבודתה של קטיה, ״מה טראומטי בטראומה - על הטראומתי והעבודה הקלינית עמו באמצעות שירה״, קיבלה את הדירוג הגבוה ביותר וראוייה לקבל את פרס מרכז ויניקוט 2022.

באתר זה נעשה שימוש בתמונות מתוך מאגרי התמונות Thinkstockphotos Shutterstock istockphoto
Menu